5 matvarer som senker blodtrykket

Spiser du nok av disse blodtrykkssenkende matvarene?

Visste du at slag og hjertesvikt er to av de mest vanligste årsakene til dødsfall flere steder i verden. Det er kanskje på tide å ta helsa på alvor, så du ikke faller inn under kategorien selv.

Hva er høyt blodtrykk?

Har du et blodtrykk på over 140/90 så vil det regnes som høyt. Ikke nødvendigvis farlig høyt, men likevel vil det regnes som høyt.

Noe av det verste med høyt blodtrykk, eller hypertensjon som det også kalles, er at man kan ha det lenge uten å merke noe til det, og likevel ta skade av det. Dette kan f.eks være skade på nyre, kardiovaskulær sykdom, hjertesvikt og slag.

Blodtrykket kan bli påvirket av en rekke faktorer; alder, rase, røyking, stillesittende hverdag, diett, overspising og stress. Vedvarende tilstander som pustestopp, diabetes og høyt kolesterol kan være med på å øke blodtrykket enda mer.

Hva kan du gjøre for å senke blodtrykket?

Du MÅ ikke ta medisiner (som gjerne kan ha uheldige bivirkninger) for å redusere problemene knyttet til blodtrykket ditt. En enkel løsning som ofte fungerer mye bedre enn medisin, er å gjøre små endringer i livsstilen din som gjerne inkluderer mer aktivitet og et bedre kosthold.

Røyker du, så bør du slutte. Drikker du ofte alkohol, så bør du redusere inntaket. Har du trapper på jobb, så bruk de. Dropp heisen. Er du avhengig av sukker og fastfood, så prøv å redusér inntaket av dette. Lær heller å spise de riktige matvarene som hjelper deg til å senke blodtrykket før det er for sent. Mat mot høyt blodtrykk er noe du bør prøve FØR du tar medisin som legen skriver ut.

Under finner du 5 matvarer som er ypperlig å innta i kampen mot hypertensjon:

1. Artisjokk – Det har vist seg i flere ulike studier, at artisjokk kan være en god støttespiller når det kommer til bedring av høyt blodtrykk. Artisjokk kan kjøpes fersk, på boks eller i pilleform (flere?). Kjøper du fersk artisjokk, så kan du dampe den i ca 1 time, og dyppe bladene i f.eks en god hjemmelaget dip eller i litt hjemmelaget cashewnøttsmør.

2. Banan – I følge en studie, så bør du spise ca 5 bananer daglig for at de skal ha en blodtrykkssenkende effekt. Andre studier hevder at om du spiser 2 bananer hver dag i én uke, så kan du senke blodtrykket med ca 10%. Innholdet av kalium i banan gjør at det har en gunstig effekt på blodtrykket.

3. Bønner – Disse er fulle av stoffer som er gunstig for blodtrykket. Dette inkluderer fiber, magnesium og kalium. Bruk de i salaten eller som et alternativ til kjøtt i en tacorett.

4. Kakao – En studie fra Tyskland, konkluderte med at kakao kan være svært bra hvis du sliter med hypertensjon. Siden kakao er hovedingrediensen i sjokolade, så antar mange at du bare kan hive innpå med sjokolade for å få en god effekt. Ja, du får effekten av kakao, men husk også på at en vanlig sjokolade inneholder mye sukker og andre ugunstige ingredienser. Kjøp helst en sjokolade med høyt innhold av kakao (86-90%) eller bland litt kakao rett i yoghurten din. Trenger du søtning, så bland i en ss med lønnesirup. Kakao er også bra for andre deler av kroppen, som hjerte, hjernen og leveren.

5. Hvitløk – En studie fra et universitet i Australia, konkluderer med at hvitløk hjelper til med å senke blodtrykket. Hvitløk i pulverform (kapsel) ble gitt til pasienter som slet med høyt blodtrykk. Resultatet var meget positivt. Hvitløk er også gunstig for hjerte og en rekke andre tilstander som f.eks blodpropp. Hvitløk vil også hjelpe til med å styrke immunforsvaret. Prøv å få i deg ca 2 fedd med hvitløk hver dag, så vil du raskt merke en forbedring i kroppen din.

Du kan altså forbedre blodtrykket ditt ved å innta riktig type mat. Prøv helst dette før du går løs på medisin. Medisinen har ofte uheldige bivirkninger som kan føre til langt verre problemer enn det du tar medisinen for i utgangspunktet.

Del gjerne artikkelen ved å klikke på symbolene under.