Slutt å sjokktrene musklene dine!

“For at musklene skal vokse, må du konsekvent endre treningsrutinene.” Virkelig? Hvem ga deg denne feilinformasjonen?

Nesten alle vil fortelle deg at du må enten sjokktrene eller forvirre musklene dine for å få de til å vokse. De mener også at dette må gjøres ved å stadig øke antallet eller repetisjoner du utfører. Dette er trolig informasjon du har hørt dersom du er en kroppsbygger eller følger et treningsprogram.

Et flertall av folket mener dette på bakgrunn av at det er lett å trene i lang tid, komme til et visst nivå, for deretter se at musklene ikke reagerer uansett hva du gjør.

Nettopp fordi dette kan eller ikke kan skje, går de fleste kroppsbyggerne kontinuerlig fra trening til trening, fordi de ikke ønsker å miste muskelmasse.

De vil gjøre ting som for eksempel å endre sine rutiner, endre hvordan de utfører ulike løft, og jobbe med ulike muskelgrupper. Alt dette blir gjort fordi de ønsker å sjokkere kroppen til å bygge mer muskelmasse.

Og det morsomme med alt dette er at det bare er tull! Ja, det er helt sant. Tull!

Det er rikelig med informasjon om kroppsbygging rundt om som ikke er faktabasert, og dette er et av eksemplene. Tenk over det. Musklene dine vet ikke hva du gjør eller hvordan du gjør det. De vet heller ikke hvor mange ganger du utfører det i en bestemt tidsperiode.

Musklene dine går i utgangspunktet bare med strømmen og følger de bevegelsene som du utfører ved trening. Det betyr at de automatisk vil justere seg til påkjenningene og smerten som du pålegger dem. That’s it!

Hvis du vanligvis gjør barbell rows (stangroing) og snur om på ting og begynner å utføre dumbbell rows (hantelroing), vil ikke musklene dine oppfatte dette og se forskjell på de to aktivitetene.

Dersom du fortsetter å utføre intense treningsøkter og tar hensyn til progressiv overbelastning uke for uke, vil musklene dine vokse. Men husk også på at du må la de få skikkelig hvile, opprettholde et sunt kosthold og ta forholdsregler for å forebygge skader.

En vektløfter holder seg til gode gamle øvelser som FUNKER
En vektløfter holder seg til gode gamle øvelser som FUNKER

Dersom det var noe sannhet i disse mye omtalte misoppfatningene, hvordan kan noen da forklare hvordan vektløftere er i stand til å utføre knebøy og benkpress og likevel fortsette å oppnå gode resultater? Hvordan ville de være i stand til slik utførelse dersom det var umulig for kroppen å reagere på bestemte typer øvelser i løpet av en bestemt tidsperiode?

Selvsagt vil du sannsynligvis komme til et punkt hvor kroppen ikke reagerer på mengden eller typen øvelser du utfører. Uansett er dette basert på hva du gjør, og ikke musklenes evne til å analysere og respondere på at du utfører samme øvelse om og om igjen.

I stedet for å tvile på deg selv og lytte til alt dette falske bodybuilding-snakket, ta en titt på og overvåk de tingene som kan sette en demper på kroppsbygginga di. Dette kan være ting som for eksempel å ikke spise nok kalorier, ikke trene hardt nok, ikke å ta forholdsregler når det kommer til skader eller ikke få nok søvn. La du merke til et mønster? Det er nok av ting som du enten ikke gjør eller ikke får nok av. Endre dette!

Kan du endre dine treningsøkter og få et positivt utfall?

Klart du kan. Men dette betyr ikke at det har noe å gjøre med hvorvidt kroppen din blir sjokkert eller forvirret som mange kroppsbyggingsmyter vil ha deg til å tro.

Det er varierte treningsprogrammer som vil gi deg varierte utfall.

Et program som utnytter en redusert mengde repetisjoner og konsentrerer seg om hypertrofi kommer til å resultere i et annet utfall enn for et utholdenhetsprogram som utnytter en økt mengde repetisjoner eller et program som fokuserer på å gjøre deg sterkere og utnytte en redusert mengde repetisjoner.

Selvfølgelig, hvis du bytter fra en type program og bruker et annet, kommer kroppen din til å reagere på en annen måte.

Jeg er sikker på at du fortsatt lurer på om det er noe galt med å endre om på treningsøktene i ny og ne. Nei da, det er ikke noe galt med dette hvis du bare vil ha en endring for å bryte opp monotonien i rutinene eller ønsker å arbeide med behandling av en tidligere skade. Men, ikke endre noe bare på grunn av all den feilinformasjonen du har hørt om sjokktrente eller forvirrede muskler. Dette kommer ikke til å hjelpe deg å bygge opp mer muskelmasse og bli sterkere.

Hvis du fortsetter å jobbe hardt, øke intensiteten og antall ganger du trener og spiser et sunt kosthold, så kan du fortsette å gjøre dine favorittøkter i mange år fremover. Det vil ikke være nødvendig å stadig endre de bare for å få muskelmassen til å vokse og bli sterkere.