Magnesium for bedre helse

Magnesium – veien til bedre helse

Magnesium er muligens et av de mest oversette mineralene. Dette er spesielt viktig ettersom det estimeres at svært mange har en magnesiummangel. De helsemessige konsekvensene av en slik mangelsykdom kan være signifikante, og de kan forverres av mange, om ikke de fleste, medikamentelle behandlinger.

Dr. Dean var hovedforfatter av den banebrytende artikkelen ” Death by Medicinesom kom i 2003. Den viste at moderne medisin er en av de ledende årsakene til dødsfall i USA. Hun er også forfatter av boken Death by Modern Medicine.

I fjor fikk hun prisen ”the Arrhythmia Alliance Outstanding Medical Contribution to Cardiac Rhythm Management Services Award 2012”. Den ble gitt av the Heart Rhythm Society of the UK, som er en stor allopatisk organisasjon.

Dr. Dean har studert og skrevet om magnesium i omtrent 15 år. I januar 2003 publiserte hun den første utgaven av The Magnesium Miracle.

”Jeg ønsker å formidle viktigheten av magnesium, hvordan du kan få tak i det, hvordan du vet hvor mye din kropp trenger, og de utrolige fordelene du kan nyte fra å bruke dette enkle mineralet,” sier hun.

Magnesium – Et av dine viktigste mineraler

Magnesium er et avgjørende mineral for optimal helse, det hjelper et stort utvalg biologiske funksjoner, inkludert, men ikke begrenset til:

  • Aktivering av muskler og nerver
  • Lage energi i kroppen ved å aktivere adenosin trifosfat (ATP)
  • Hjelper å fordøye proteiner, karbohydrater og fett
  • Er en byggestein for RNA og DNA-syntesen
  • Det er også en forløper for nevrotransmittere som serotonin

Som nevnt tidligere er det få mennesker som inntar nok magnesium gjennom dietten. Samtidig har kalsium en tendens til å bli overbrukt og inntatt i store mengder. Dette kan gjøre mer skade enn godt, ettersom det er veldig viktig å ha en riktig balanse mellom disse to mineralene.

Om du har for mye kalsium og ikke nok magnesium, vil musklene ha en tendens til å få krampe, og dette har spesielt konsekvenser for hjertet.

”Det som skjer er at muskel- og nervefunksjonen som magnesium er ansvarlig for avtar. Om du ikke har nok magnesium vil musklene gå i krampe. Kalsium gjør at musklene trekker seg sammen. Om du har en balanse, vil musklene gjøre det de skal. De slapper av, trekker seg sammen og lager aktiviteten sin,” forklarer hun.

Magnesium er kanskje kritisk for hjertehelsen, ettersom overdrevne mengder kalsium, uten å motbalanseres av magnesium, kan føre til hjerteinfarkt og plutselig død.

I henhold til Dr. Dean, har hjertet ditt kroppens høyeste mengder magnesium, spesielt i venstre ventrikkel. Med utilstrekkelige mengder magnesium kan hjertet ditt helt enkelt ikke fungere ordentlig.

Følg med på forholdet ditt mellom kalsium og magnesium

Gjennom de siste 30 årene har kvinner blitt fortalt at de må ta kalsiumsupplementer for å unngå osteoporose. Mange matvarer har blitt tilsatt ekstra kalsium for å forebygge mot kalsiummangel i befolkningen. Til tross for slike tiltak er det fortsatt flere og flere som får osteoporose.

”Jeg har hørt statistikk som sier at osteoporose har økt med 700 prosent over ti år, selv om vi inntar alt dette kalsiumet,” sier Dr. Dean.

”Det har oppstått en myte om kalsium som sier at vi trenger dobbelt så mye kalsium som magnesium. De fleste av supplementene reflekterer dette. Vi har er situasjon der folk tar 1,200 til 1,500 milligram kalsium, og kanskje et par hundre milligram magnesium.

2:1-forholdet mellom disse var en feil; det ble oversatt feil fra en artikkel av den franske forskeren Jean Durlach, som sa at man aldri skulle innta mer enn dobbelt så mye kalsium som magnesium, mat, drikke og supplementinntak kombinert.”

Dette ble feiltolket som at 2:1 var et passende forhold, noe det ikke er. Et mer passende forhold mellom kalsium og magnesium er 1:1.

Sjekk også forholdet ditt mellom vitamin K2 og D

Jeg vil også minne deg på at kalsium og magnesium også må balanseres ut med vitamin D og K2.

Disse fire næringsstoffene samarbeider på en intrikat måte, der den ene støtter den andre. En manglende balanse mellom disse næringsstoffene er grunnen til at kalsiumsupplementer har blitt assosiert med økt risiko for hjerteinfarkt og slag.

En del av forklaringen av disse uønskede bieffektene er at vitamin K2 holder kalsium til der det skal være. Om du mangler vitamin K2 kan det å ta mer kalsium forårsake flere problemer enn det løser, ved at det akkumuleres på feil steder.

I likhet med når du tar vitamin D oralt må du ta supplementet sammen med mat, eller ta vitamin K2 og mer magnesium i tillegg. Å ta veldig store doser vitamin D uten de nødvendige nivåene av K2 og magnesium kan føre til vitamin D-forgiftning og symptomer på magnesiummangel, inkludert unødig forkalkning.

Magnesium og vitamin K2 komplementerer hverandre, ettersom magnesium hjelper til å senke blodtrykket, noe som er en viktig del av forebygging av hjertesykdom. Alt i alt, hver gang du tar en av de følgende: magnesium, kalsium, vitamin D3 eller vitamin K2, må du ta alle de andre med i beregningen også, siden alle disse jobber sammen med hverandre.

Kilder til kalsium og magnesium i mat

Du kan typisk få nok kalsium gjennom kosten ved å spise nøtter, frø, mørke grønne bladgrønnsaker og melkeprodukter. Hjemmelaget kraft av bein er en annen utmerket kilde. Du trenger kun å la bein som har blitt til overs behandles over lav varme en hel dag (eller opptil 4 dager) for å trekke ut kalsium og andre mineraler fra beina. Sørg for å tilsette et par spiseskjeer eddik. Du finner en god fremgangsmåte her. Du kan bruke denne kraften til supper, stuinger eller bare drikke den. Magnesium, på den andre siden, har en tendens til å være vanskeligere å få i seg gjennom vanlig, moderne mat.

”Magnesium utvinnes mer enn kalsium fra jorda,” forklarer Dr. Dean. ”For et par hundre år siden fikk vi i oss kanskje 500 milligram magnesium gjennom et normalt kosthold. Nå er vi heldig om vi får 200 milligram. Mennesker trenger å supplere kostholdet med magnesium.”

Om du kan finne biologisk dyrket økologisk mat (dyrket i jord behandlet med mineralgjødsel), så kan du fremdeles få i deg mye magnesium gjennom kosten. Tang og grønne bladgrønnsaker som spinat og bladbete kan være utmerkede kilder til magnesium, akkurat som noen typer bønner, nøtter og frø, som gresskar, solsikke og sesamfrø. Avokado inneholder også magnesium.

De fleste matvarer i dag mangler magnesium og andre mineraler. Ugressmidler, slik som glyfosfat kan fungere som en kelator, noe som effektivt vil blokkere opptak og utnyttelse av mineralene. 

Tegn på magnesiummangel

Det finnes dessverre ingen lett tilgjengelig kommersiell test som kan gi deg et helt nøyaktig svar på hvor mye magnesium du har i kroppen. Kun én prosent av kroppens magnesium distribueres i blodet, noe som gjør en enkel måling fra en blodprøve av serum magnesium høyst unøyaktig. Noen spesielle laboratorier tilbyr en RBC magnesium-test som er rimelig nøyaktig. Til slutt kan du se etter tegn og symptomer på mangelsykdom. De tidlige tegnene på magnesiummangel kan være tap av appetitt, hodepine, kvalme, tretthet og svakhet. Fortsetter kroppen å mangle magnesium kan det føre til mer alvorlige symptomer, inkludert:

I boken hennes, The Magnesium Miraclelister Dr. Dean opp 100 faktorer som kan hjelpe deg finne ut hvorvidt du har en slik mangel.

Hva slags magnesium er best?

De billigste kildene til magnesium er supplementer med magnesiumoksid, som kroppen tar opp dårlig. Om du bruker denne typen vil kun fire prosent tas opp. De resterende 96 prosentene går gjennom tarmene, som er grunnen til at magnesiumoksid har en tendens til å gi en lakserende effekt. Dette kan være nyttig om du sliter med forstoppelse.

Utenom å ta supplementer kan det være nyttig å ta regelmessige bad eller fotbad med epsomsalt. Epsomsalt er et magnesiumsulfat som kroppen din kan absorbere gjennom huden. Magnesiumolje (fra magnesiumklorid) kan også brukes for lokal applikasjon og absorpsjon.

Grunnen til at det finnes så mange forskjellige magnesiumsupplementer på markedet er fordi magnesium må bindes til et annet stoff. Det finnes ingen supplementer som består 100% av en magnesiumforbindelse (bortsett fra pico-ionisk magnesium). Stoffet som brukes i supplementforbindelsene kan påvirke absorpsjonen og biotilgjengeligheten til magnesiumet, og kan gi andre annerledes, eller målrettede helsefordeler.

Fluor tømmer effektivt kroppen din for magnesium

Fluor er en spesiell bekymring, ettersom det brukes i så mange forskjellige stoffer. Magnesium binder seg til fluor og danner magnesiumfluorid, noe som fører til at kroppen går mer og mer tom for magnesium.

Mange stoffer har også en tendens til å fremme kronisk inflammasjon. I følge Dr. Dean er kalsium en forløper av inflammatoriske effekter, mens magnesium er et effektivt anti-inflammatorisk næringsstoff. Dette er grunnen til at det er så viktig å opprettholde den rette balansen mellom magnesium og kalsium.