Hvorfor blir jeg sterkere, og ikke større?

Du har kanskje vært på treningsstudioet jevnlig de siste månedene, og du har trent hardt og effektivt. Du har kanskje økt jevnt og trutt med vekta og du føler at du gjør alt riktig. Men, det er ett problem; du føler ikke at musklene blir større.

Du blir sterkere, men ikke større. Hva er problemet?

Dette er et vanlig “problem” for mange, og en del av de som trener styrketrening, gjør det kun for å få en større og mer muskuløs kropp.

Det er faktisk ingenting i veien med treningen din. Du gjør sannsynligvis alt rett, men du trener feil i forhold til hva dine mål er. For det er nemlig mulig å bli veldig mye sterkere, uten at kroppen blir så veldig mye større.

Det finnes to primærmåter å få en sterkere muskel på:

1. Muskel-hypertrofi eller vekst.

Dette er en faktisk økning i selve muskelen. Hvis du vil få større muskler, så bør du gå etter denne metoden å trene på.

2. Nerve-tilvenning.

Under denne metoden, så blir kroppen mer effektiv til å benytte seg av den muskelmassen du allerede har. Kroppen lærer seg rett og slett å benytte kroppen på en mest mulig effektiv måte. Hvis du øker i styrke, uten å øke noe særlig i volum, så er det denne metoden du primært har trent for.

Bare så det er sagt, du kan også oppleve at musklene ikke blir større om du trener “feil”. Altså, at du har en dårlig treningsplan. Men er du nybegynner, så vil de aller fleste program gjøre endringer med kroppen din. Hvis du allerede har styrkefremgang, så skal det MYE til for at du gjør noen veldig elementære feil med treningen din.

Her er noen mulige svar på hvorfor du øker kun i styrke:

1. Du trener i et reps-området på ca 3 og ned til 1.

Dette vil primært føre til styrkeøkning, men selvsagt også litt størrelsesøkning. En sterkere muskel er ofte også en større muskel.

2. Du trener på et høyt reps-området, fra ca 12 og oppover

Dette vil primært føre til utholdenhet i musklene, og ikke hypertrofi.

3. Du trener for sjelden.

Du kan bli større om du trener for sjelden, men det tar mye lenger tid.

4. Du trener kun noen få muskelgrupper

Trener du kun musklene som er mest synlig, som f.eks biceps, bryst og mage, så vil du få en følelse av at kroppen ikke vokser så mye som den kunne.

Gjør du noen av punktene ovenfor, og du er primært ute etter muskelvolum, så bør du endre på programmet ditt. Sørg for at du trener i et rep-området på 5-12 og at du trener hver muskelgruppe minst én gang pr uke. Sørg også for at du trener hele kroppen likt, og ikke har mer fokus på utvalgte muskelgrupper.

Men, selv om du har det ovenfor på plass, så er det (minst) én grunn til som gjør at du ikke blir større, men kun sterkere.

Maten!

mat
Nok mat er viktig for muskelvekst.

Du spiser sannsynligvis ikke nok mat til at musklene har mulighet til å vokse noe særlig. Husk på at hvis du skal la musklene bli større, så må de ha noe å bli større på; du må spise mer enn du forbrenner, enkelt og greit.

Hvis du blir sterkere, uten å bli større, så er sjansen stor for at du spiser akkurat det du forbrenner eller at kalorimengden ligger i området av det du forbrenner hver dag. Kanskje litt over, eller kanskje litt under.

Løsningen?

Finn ut hva du forbrenner hver dag og legg på 10-20% kalorier. Sliter du med å vite hva du spiser, så bør du veie maten din er periode. Inntaket av kalorier er særdeles viktig når du trener, og har du ikke det på plass, så vil du neppe få de resultatene du er ute etter.

1 thought on “Hvorfor blir jeg sterkere, og ikke større?”

  1. Pingback: 7 grunner til at kvinner bør trene med vekter - Megetnyttig.no

Comments are closed.