Hvor lenge skal man hvile mellom settene?

I dag vil jeg snakke om det å hvile mellom treningssettene.

Hvor lenge burde man hvile mellom hvert sett når du trener styrke?

Burde du hvile 1 minutt, 3 minutter, 5 minutter. Hvor lenge?

Svaret til dette spørsmålet er at det faktisk ikke finnes et svar. Hvor mye tid du bruker på treningssenteret mellom omgangene er en individuell ting. Det vil komme an på hva slags trening du gjør, og hvor intens settet var.

Det finnes ingen måte å sette opp en hvileperiode. Når du går på treningssenteret er hovedmålet å maksimere muskelstimuleringen. Det handler ikke om trøtthet, ikke om utholdenhet, du trener ikke for å miste fett. Hovedmålet ditt burde være å stimulere og øke muskelstørrelse og styrke. Og med det sagt, burde du fokusere på å løfte så mye vekt du kan, så mange ganger du kan i hver individuell omgang. Det er veldig vitkig at du har kommet deg helt før du begynner på neste omgang. Du burde aldri fortsette til den neste omgangen før du er mentalt klar, fysisk forberedt og klar for å gi alt.

dame trener
Riktig hvile gir bedre prestasjoner.

En forhåndsbestemt hvileperiode er egentlig bare tull, siden man bør ha forskjellige lengder på pausene ut i fra hvilken øvelse man gjør og hvor tungt man trener denne øvelsen.

Om du skal utføre et tungt sett med markløft, vil det selvfølgelige kreve mer av deg, og det vil også kreve mer hvile enn å utføre et sett med franskpress eller bicepcurl.

Det er viktig at du beveger deg effektivt gjennom treningsøkten og at du ikke bruker unødvendig tid mellom settene. Jeg snakker ikke om å ta et sett, gå rundt, snakke med kompisen din, sjekke iPhonen eller noe slikt.

Jeg sier at du burde utføre det neste settet når du føler deg fysisk og mentalt forberedt for det. Det er så enkelt som det. Hvil så lenge du trenger.