Hva er galt med korn, bønner og nøtter?

Er det noe galt med fullkorn, bønner, nøtter og frø? Les videre for å finne ut hva.

Korn, bønner, nøtter og frø er kjent for å være helsekost for de fleste, og noe vi bør ha i kostholdet vårt. Flere og flere støtter seg på at behandlet mat, frokostblandinger osv. er mat vi bør holde oss unna, eller i hvert fall til et minimum. Siden de fleste i dagens samfunn er avhengig av rask tilberedning av mat, så blir mye av maten vi tror er bra, ikke fullt så bra likevel.

Så, hva er feil med å bare hive maten i kokende vann, vente noen minutter, for så å spise den rett etterpå? Vel, les videre, så får du svaret.

Før moderne tilberedning kom, så var det kjent at korn, bønner, nøtter og frø krevde nøye planlegging før man skulle spise. Grunnen var at om man hoppet over dette steget, så kunne maten forårsake problemer med fordøyelsen, redusere evnen til å absorbere mineraler, blokkere viktige enzymer og generelt skape en del plager i kroppen.

Antinæringsstoffer – en stor fiende for kroppen

Korn, bønner, nøtter og frø inneholder antinæringsstoffer. Dette er gift som beskytter de mot stråling fra solen, insekter, bakterier, virus og sopp. Det gjør også at varene kan lagres over lang tid etter de er høstet inn. Anti-næringsstoffene forsvinner naturlig når råvaren kommer i kontakt med fukt og varme i jorden.

Et viktig steg før du spiser

Når du bløtlegger maten, så etterligner du den naturlige reaksjonen som maten ellers ville fått i en fuktig og varm jord; metoden nøytraliserer anti-næringsstoffene, gjør enzymer og næring tilgjengelig og gjør at kroppen lettere kan oppta maten slikt det er ment. Før i tiden ble dette gjort hele tiden. I dag er det svært få som vet om denne metoden, spesielt i vår del av verden.

Noen av ulempene ved korn, bønner, nøtter og frø:

1. Fytinsyre og mineralunderskudd

Det mest kjente antinæringsstoffet i korn, bønner, nøtter og frø, er fytinsyre. Dette er et stoff som beskytter planten i vekststadiet. Hvis dette ikke forsvinner fra maten før du skal spise den, så vil det hindre opptak av kalsium, sink, magnesium og jern. Fytinsyre har også mulighet til å blokkere opptaket av protein.

Spiser du mye mat som inneholder fytinsyre over lengre tid, så kan det føre til mineralunderskudd. Dette kan igjen føre til en rekke plager og sykdommer som f.eks nedsatt immunfunksjon, allergier, hudplager, dårlige tenner, beintap på skjelettet, hormonforstyrrelser og nedsatt hjernefunksjon for å nevne noen av mange plager. Dette er plager som ofte vises i barn som spiser mye dårlige frokostblandinger, kjeks, brød, nøttesmør og soya.

2. Enzym-hemmere

Frø fra planter inneholder enzym-hemmere som skal beskytte planten mot andre dyr. Disse hemmerne hindrer at enzymet trypsin får gjort jobben sin. Trypsin er med på å fordøye protein og er således svært viktig. Spiser man for mye mat som har trypsin-hemmere, så kan det føre til skader på bukspyttkjertelen og svulster. Andre virkninger av å ikke få i seg nok trypsin, er betennelser, insulinresistens, nedsatt fordøyelse, økt sjanse for allergier og nedsatt psykisk helse.

Vet du egentlig alt om soya?

Soya eksploderte på 90-tallet som en mirakelvare som skulle bekjempe “alle” sykdommer; fra kreft til hjertesykdommer. Det viste seg at dette overhodet ikke stemte og var direkte løgn.

I soya er det en del fytinsyre, enzymhemmere og andre uheldige substanser. Faktisk så mye, at det er vanskelig å fjerne alt sammen. Å bløtlegge de over natten, er ikke nødvendigvis nok for å bli kvitt alt som er skadelig. Produkter som soyamelk og tofu inneholder en del av disse stoffene.

De som var tilhenger av soya, mente at folk fra bl.a Asia hadde spist dette i all tid, og de hadde god helse. Ja, i Asia spiser de mye soyaprodukter, men den er behandlet på skikkelig måte. I Asia er det vanlig å fermentere soya, slik at næringsinnholdet blir helt annerledes. Samme prosess som skjer når du lager yoghurt, surkål og surdeig.

Vær obs på at ikke-soya-produkt ofte inneholder spor av soya. Soyaolje f.eks finnes i en rekke produkter.

Bønner…hvorfor er de så vanskelig å fordøye?

Bønner er svært mye brukt hos vegetarianere siden det er en fin kilde til protein. De smaker godt, men de har også sine negative sider. De er harde for magen, og de er ofte årsak til gass og forstoppelse. I belgfrukter finnes det også noe som heter oligosakkarid. Mennesker har ikke riktig enzym som kan bryte ned dette stoffet. Når dette havner i kroppen, så starter en fermenteringsprosess, og resultatet er at det dannes mye gass innvendig. Du skjønner resten…

Bløtlegging og fermentering av mat har vært praktisert i 1000-vis av år

Flere ulike kulturer har brukt bløtlegging og fermentering som en stor del av sin forberedelse av mat. De gjør det rett og slett for at maten skal lettere fordøyes. Dessverre er det slik i dag at de fleste holder seg til hurtigmat og mat som kan tilberedes hurtig. Resultatet er dårlig fordøyelse, forstoppelse og en rekke andre plager.

Hvordan bløtlegge?

Du bør bløtlegge i noe som er surt, som f.eks sitron, økologisk eplecidereddik, kefir e.l. Skal du bløtlegge havregryn, så bør du også tilsette noe som inneholder fytase, fordi havregryn inneholder svært lite fytase. Dette er viktig for at bløtleggingen skal skje mest mulig effektivt. Spelt, rug og sammalt hvete inneholder fytase. Bland havregryn med f.eks litt spelt. Bland så inn vann, slik at det dekker alt, og tilsett et par ss eplecidereddik. La det stå i minst 7-8 timer, gjerne over natten.

Fordelene med bløtlegging

Når man bløtlegger, så vil enzymer, bakterier og andre organismer bryte ned fytinsyren og nøytralisere enzymhemmere. Bløtlegging løser også opp stivelse og proteiner som er vanskelig å fordøye, inkl gluten, slik at de lettere kan taes opp i kroppen. Dette vil være svært gunstig, hvis du har visse allergier eller er sensitiv mot f.eks gluten. Bløtlegging bryter også ned oligosakkarider i bønner.

Næringsinnholdet blir også mye bedre etter bløtlegging. Proteiner, vitaminer (spesielt B-vitamin), enzymer og mineraler blir mer tilgjengelig for kroppen.

En liste over fordeler med bløtlegging:

  • fjerner eller reduserer fytinsyre.

  • nøytraliserer enzymhemmere.

  • fjerner lektiner, gluten, garvesyre, og andre antinæringsstoffer som er vanskelig for kroppen å behandle.

  • stimulerer til produksjon av viktige enzymer.

  • øker innholdet av vitamin-B.

  • alt blir lettere å fordøye.

  • og mye mer…