gå ned i vekt

Gå ned i vekt fort (med disiplin)

Det finnes ulike måter for å gå ned i vekt fort og raskt. Men det er ikke alle metodene som er like effektive når det kommer til å gå ned i vekt. Jeg skal her presentere en metode som høres ekstrem ut, og som faktisk fungerer. Det kan være vanskelig å følge planen første gangen, men holder du deg til planen gjennom hele perioden, så kan jeg garantere deg at du vil gå ned i vekt raskt.

Ekstremdietten (hvordan gå ned i vekt)

Ekstremdietten har en syklus på 5 dager. Dvs, at når du kommer til dag 5, så begynner du på dag 1 igjen i syklusen. Hele opplegget varer i 25 dager. Da utfører du syklusen 5 ganger (5×5 = 25).

Syklusen går som dette:

Dag 1: Mye

Dag 2: Faste

Dag 3: Shake

Dag 4: Litt karbohydrat

Dag 5: Protein

Snart skal jeg snakke mer om de ulike dagene, men først vil jeg nevne noen prinsipper som er gjeldende i dette programmet:

Hvordan gå ned i vekt fort, prinsipp 1: Du må holde forbrenningen i gang hele tiden

Når du ligger i kaloriunderskudd over en lengre periode, så vil kroppen gå inn i sultmodus. Dvs at kroppen setter ned forbrenningen. Resultatet blir at du hele tiden må spise mindre for å ikke gå opp i vekt. Men, hvis du spiser veldig mye en gang i blant (minst 1 gang i uken), så vil kroppen hele tiden tenke at du får nok mat, og ikke trenger å gå inn i sultmodus. Derfor har vi dag 1, hvor du skal spise MYE.

Hvordan gå ned i vekt fort, prinsipp 2: Du må ha et kraftig kaloriunderskudd for å gå ned i vekt fort

Det finnes ingen utvei; 500 gram fett tilsvarer ca 3500 kalorier. Hvis du skal gå ned 500 gram, så må du spise 3500 kalorier mindre (samtidig som du holder kroppen i fettforbrenningsmodus).

Da er det på tide med en nærmere forklaring av de ulike dagene i programmet.

Dag 1: Mye mat, for å gå ned i vekt fort

Dietten begynner med dagen hvor du skal spise mye, for å opprettholde forbrenningen, og for å unngå å gå inn i sultmodus. Selv om du skal spise mye, så er det greit å følge noen retningslinjer:

  • Spis det du vanligvis lengter etter, uten å få dårlig samvittighet
  • Ikke tenk for komplisert. Når du starter dagen, så begynn å spise med en gang
  • Ikke stå opp uvanlig tidlig for å rekke å spise. Stå opp når du vanligvis står opp
  • Ikke spis mer enn du orker. Spis til det punktet hvor du kjenner et velbehag
  • Spis jevnt hele dagen. Ikke spis kun 1-2 måltid i løpet av dagen
  • Ikke drikk alkohol når du holder på med denne ekstremdietten

Trening: Hvis du har mulighet, så kan du trene lett styrketrening med mange repetisjoner. F.eks 3 sett og 10 repetisjoner med knebøy, og en vektbelastning som er så lett at du kunne klart 15 repetisjoner. Kjør minst 4 forskjellige øvelser som går på underkropp og overkropp. Led videre for å finne ut hvordan du kan gå ned i vekt fort.

Dag 2: Faste, for å gå ned i vekt fort

Grunnen til at vi kjører en fastedag etter høydag, er fordi kroppen da er innstilt på å brenne fett. På fastedagen så skal du kun drikke vann, og innta BCAA. BCAA er aminosyrer, som er viktig for musklene. Her kan du kjøpe BCAA. Søk på BCAA i søkefeltet.

Inntaket er 0,5 gram pr kg. Så hvis du veier 90 kg, så skal du ta 45 gram BCAA hver dag, fordelt på 6 doser. Da blir det 7,5 gram BCAA pr dose. BCAA er som regel i tablettform, så det er lett å svelge sammen med vann.

Trening: Høy-intensitets-trening. Finn en bakke på minst 50 meter, og løp opp den. Når du er på toppen, så går du ned igjen. Gjenta dette 8-10 ganger.

Dag 3: Shake, for å gå ned i vekt fortgå ned i vekt med proteiner

Dagen etter faste, så skal du kun drikke protein, fett og karbohydrater. Siden du har fastet en hel dag, så er det greit for kroppen å komme tilbake på en rolig måte. Når du drikker flytende mat, så trenger ikke kroppen å arbeide så mye for å forbrenne det du putter inn i kroppen.

Du kan gjøre følgende for å gå ned i vekt fort:

Frokost: Proteinpulver (ca 30 gram) + litt frukt (most i blender).

Lunsj: Samme som frokost.

Middag: Samme som lunsj.

Kveldsmat: Proteinpulver + fett (noen ss olivenolje eller 1-2 ss nøttesmør).

Trening: Hvis du har mulighet, så kan du trene lett styrketrening med mange repetisjoner. F.eks 3 sett og 10 repetisjoner med knebøy, og en vektbelastning som er så lett at du kunne klart 15 repetisjoner. Kjør minst 4 forskjellige øvelser som går på underkropp og overkropp.

Les også: hvordan miste kroppsfett i 5 enkle trinn.

Dag 4: Litt karbohydrat, for å gå ned i vekt fort

Etter shake-dagen, så skal du innta litt mer karbohydrater i løpet av dagen. Poenget med denne dagen, er at kroppen din skal få inn litt mer mat gjennom karbohydrater, slik at du lettere kan miste fett.

Du skal spise 2 måltider med protein + karbohydrater, og 3 måltider med protein + fett.

Et eksempel kan være:

1: Brødskive med kyllingpålegg (Protein + karbohydrat)

2: Brødskive med cottage cheese (P + K)

3: Eggerøre (2 egg) med 1 ss olje (P + F)

4: Samme som 3 (P + F)

5: Kyllingfilet med litt rømme/kesam (P + F)

Trening: Høy-intensitets-trening. Finn en bakke på minst 50 meter, og løp opp den. Når du er på toppen, så går du ned igjen. Gjenta dette 8-10 ganger.

Har du kommet så langt, så er du på god vei til å gå ned i vekt fort.

Dag 5: Protein, for å gå ned i vekt fort

Du har nå kommet til siste dag i syklusen, og dette er dagen før høy-dagen (hvor du spiser mye).

På denne dagen så skal du innta ca 2 gram med protein pr kg kroppsvekt. Hvis du veier 90 kg, så skal du innta 180 gram protein i dag.

Om du velger proteinshakes, eller annen mat med protein er opp til deg. Husk at maten du spiser bør inneholde primært proteiner.

Trening: Hvis du har mulighet, så kan du trene lett styrketrening med mange repetisjoner. F.eks 3 sett og 10 repetisjoner med knebøy, og en vektbelastning som er så lett at du kunne klart 15 repetisjoner. Kjør minst 4 forskjellige øvelser som går på underkropp og overkropp.

Eksempler på hva du kan spise

Karbohydrat:

  • bønner
  • frukt (eple, appelsin, aprikos, fersken, pære, druer osv)
  • grønnsaker (artisjokk, rødbete, gresskar, squash osv)
  • fullkornsbrød (helst surdeigsbrød, men annet grovbrød går fint)
  • quinoa
  • havregrøt
  • søtpotet
  • ris
  • pasta
  • banan

Protein:

  • rødt kjøtt
  • hvitt kjøtt
  • cottage cheese
  • egg
  • fisk
  • proteinpulver
  • skalldyr

Fett:

  • smør
  • ost
  • cottage cheese
  • fløte
  • lammekjøtt
  • svin
  • fet fisk
  • kokosolje / kokossmør
  • olivenolje
  • linfrøolje
  • nøtter
  • nøttesmør (peanøttsmør, cashewnøttsmør osv)
  • avokado
  • eggeplomme

Les mer om hvordan du kan gå ned i vekt.

Da håper jeg du klarer å gå ned i vekt fort. Husk at dette programmet krever litt disiplin, spesielt på dag 2-5. Lykke til.