dårlig-fordøyelse

Fordøyelsen: 4 matvarer som fikser dårlig fordøyelse

Hvis du har problemer med fordøyelsen, eller har forstoppelse, diaré eller for mye luft så bør du lese videre. Under får du oversikt over en rekke matvarer som vil hjelpe magen din til å trives bedre.

Matvarene som blir nevnt vil ikke bare være av typen lett fordøyelig mat som vil fikse fordøyelsen din, men de vil også styrke immunforsvaret ditt, slik at du holder deg frisk i lengre perioder.

Jeg tror du vil bli overrasket over hvor raskt fordøyelsen din blir bedre med en gang du endrer på hva du spiser.

Og husk dette; selv om du spiser 1-2 av matvarene som er nevnt under, så vil du få MYE bedre resultat om du spiser enda flere enn du gjør i dag.

Så, hva prater vi egentlig om her? Jo, probiotika fra fermentert mat.

Dessverre så er det slik at dagens mat ofte er behandlet og pasteurisert, som gjør at maten blir mer “død” enn om du ikke behandler den. Når vi spiser mye behandlet mat som er pasteurisert, så får ikke kroppen tilstrekkelig med gode bakterier som kan hjelpe til med å bekjempe farlige bakterier. Dette kan igjen resultere i sykdom og mye smerte i kroppen.

Flere av sykdommene vi får, starter ofte i et magesystem som er ute av balanse. Tar du antibiotika så kan det ofte forverre tilstanden på sikt. Greit nok, antibiotika kan ta livet av dårlige bakterier, og kan ofte være eneste løsning til å bli frisk, men antibiotika kan også ta livet av gode og friske bakterier som er nyttig for kroppen.

Les også: hvordan miste kroppsvekt.

Probiotika kan hjelpe kroppen til å bekjempe skadelige bakterier som igjen vil gjøre at du har mindre sjanse for å bli syk. Dette kan f.eks være tilstander som diaré og forstoppelse. Probiotika er også med på å frakte B- og K-vitaminer til riktige plasser i kroppen.

Spiser du for mye usunn, behandlet sukkermat (eller mat som oppfører seg som sukker), så kan dette føre til flere dårlige bakterier i kroppen som tar over kontrollen, som igjen kan føre til at man ikke klarer å nyttiggjøre seg næringsstoffene i kroppen.

For mange negative forandringer i bakteriefloraen vår kan skape så mye irritasjon at sjansen for å bli rammet av f.eks kreft kan øke drastisk. Flere forskere tror også at en del allergiske reaksjoner, astma og til og med fedme kan være et resultat av ubalanser i tarmfloraen.

Fortvil ikke, det finnes gode løsninger som kan fikse fordøyelsen din. Med riktig type probiotika vil du forbedre tarmfloraen, få generelt bedre helse og forsinke aldringsprosessen.

Mange tenker kanskje at probiotika kun er bra for tarmene, noe som ikke stemmer. Omtrent hele kroppen vil dra nytte av gode bakterier.

Andre måter probiotika kan styrke kroppen din på:

1. Probiotika kan forhindre rynker og gi deg glødende hud. Bakteriene vil hjelpe kroppen til å bekjempe frie radikaler som kan skade huden og gjøre at huden tidlig blir rynkete og hengete. Probiotika hjelper til med fordøyelse av mat, slik at næringsstoffene lettere blir utnyttet i kroppen.

2. Probiotika kan hjelpe deg til å forbrenne mer fett, ved å redusere suget etter usunne karbohydrater, sukker, alkohol. De kan også hjelpe deg til å få mer energi, som igjen vil føre til mer aktivitet.

3. Probiotika beskytter leveren din. En frisk lever er viktig for hud og øyne.

4. Bakteriene vil også føre til at håret og neglene vokser raskere og sterkere ved å distribuere nok næring dit det skal.

Hva er de beste kildene til probiotika?

Kombucha te – Denne teen er fremstilt ved hjelp av en bakteriekultur som er svært positiv for kroppen din. Teen inneholder flere viktige aminosyrer, B-vitaminer og flere andre stoffer som er med på å styrke immunforsvaret. Teen er også kjent for å bekjempe ulike former for kreft.

Yoghurt – Ikke så mye å si her. Bruk helst naturell yoghurt og ikke de som er full av sukker eller kunstig søtning. Pass også på at yoghurten IKKE er pasteurisert ETTER den har blitt fermentert til yoghurt.

Kefir – En melk full av bakterier kan være et fint alternativ til de som er laktoseintolerant. Kefir har andre typer gode bakterier enn hva du finner i yoghurt. Her gjelder samme regel som ved yoghurt; kjøp den som er helt naturell. Kefir er fantastisk godt i smoothie.

Surkål – Det beste er om du lager den selv, ved hjelp av fermentering over lang tid (7-10 dager). Ligger den for lenge i pakker og bokser, så er det stor sjanse for at bakteriene er død når du skal spise den.

Liker du ikke smaken av f.eks kombucha teen, så kan du godt blande den ut med litt is-te. Personlig så liker jeg den som den er, men jeg skjønner hvis noen er skeptisk til smaken.

Hvis du ikke har mulighet til å få i deg nok probiotika gjennom kostholdet, så finnes det tilskudd du kan ta. Pass på at det er en kilde som sikrer at bakteriene er levende. Les gjerne omtaler om produktet før du bestemmer deg for å kjøpe det.

Del gjerne artikkelen med andre ved å klikke under.

Les mer om fordøyelsen.