Fem tips for en stressfri førjulstid

Studier viser at 69 prosent av oss er stresset i juletiden, at 5 prosent er mer utsatt for å få hjertestans, og at skilsmisseraten er høyere i januar enn i noen annen måned. Er du blant dem som tenker at du har for mye å gjøre, men har for lite tid når den første søndagen i advent kommer; les videre. Her kommer våre fem beste tips for å finne julefreden.

1. Lag en liste

Lag en liste over julepresanger som skal kjøpes, kakesorter som skal bakes, og sosiale arrangementer, julebord og skoleavslutninger som har dato i desember. Digitalt eller for hånd, en liste vil hjelpe mot det meste. Lista gjør det enklere å ha oversikt over tiden, du slipper å gå og huske – i verste fall glemme – detaljer og gavekjøp, og idéer du får underveis kan lett noteres i margen. Dette vil hjelpe med både tidsbruk og budsjettering.

Begynn med enkle lister som du kan tilpasse til hva som passer deg. Slike oversikter gjør det lettere å unngå julestresset, og kan være en fin gave til deg selv i den travle julestria.

2. Gjør det selv (eller gjør det på nett)

Enkle, hjemmestrikkede luer, syltetøy laget fra bunnen av, smørkniver du har laget fra et trestykke. Er du kreativ og har tid til overs, er det bare å holde seg unna kjøpesentrene! Du kan bake kjeks, lage øredobber, ulltøfler eller dekorere tøynett. Mulighetene er endeløse, og avhenger kun av hva du liker å holde på med. Du slipper å lokkes av tre-for-to–tilbud når du tenkte å kjøpe kun én, å stå tett i rulletrapper, og bli så sliten at du ender opp med å kjøpe noe som er nest best.

Er du ikke kreativt anlagt? Hvorfor ikke sette deg ned ved datamaskinen og gjøre julegavekjøpene der? Da har du tid til å lese tester, sammenligne priser, og får enkelt kontroll over kjøp og kvitteringer.

3. Prioritér

Når du har oversikt over alt som skal gjøres, alle invitasjoner, og alle tingene du ønsker å gjøre, er det på tide å prioritere. Det er ingen skam å si «nei takk» til noen arrangementer for å frigjøre plass til å gjennomføre det som er viktigere. Ikke glem å slapp av, noe som bør gjøres ordentlig og ikke feies bort med at «jeg sover om natten».

Fokuser på det som er viktig for deg (og dine), og tillat deg å si nei til resten.

4. Pust med magen

Sist, men ikke minst; ta vare på deg selv. Visst er det flott med fjorten sorter julekjeks og kjempedyre gaver, men om det betyr at du ikke har tid til kjente og kjære, eller å ta et bad fordi du jobber så mye – er det verdt det? Så pust med magen, finn frem brettspill, kortstokk, og klementiner. Finn frem julestemningen som ligger i en runde amerikaner, eller skjerp hjernen med nye kortspill, som trener både kognitive og tidvis komplekse mellommenneskelige ferdigheter samtidig som du koser deg og slapper av. Vet du egentlig hvor mange kortspill det finnes der ute? Mange!

Gå en tur, se en julekonsert, trekk ullsokkene over knærne, lag varm sjokolade, og nyt denne vakre juletiden, vel vitende om at du har både kontroll og fritid.

5. Forenkle og tilpass

Du har allerede fått råd om å prioritere hva som står på kalenderen. Nå er det på tide å se på tradisjonene. Tradisjoner er flotte, og noe av det som gir oss en følelse av tilhørighet rundt juletida. Samtidig bør du se om dine tradisjoner er riktige for deg.
Kanskje kan du gå ned fra tre kasser julepynt til to? Kanskje trenger du ikke å gå i kirka hver adventssøndag, selv om dine foreldre gjorde det? Og kanskje holder det med fem sorter julekjeks? Se på hva du gjør i anledning julesesongen, hva som gir deg mer glede enn det er arbeid, og prøv å forenkle og tilpasse disse tingene. Skap din egen jul, med fokus på det du selv synes er viktig for høytiden.

God tid, et budsjett som holder, og minimalt med kjas og mas. God adventstid!