Er det noe “fishy” med treningsrutinen din?

Er det noe «fishy» med kroppsbyggingsdietten din? Hvis ikke, burde det sannsynligvis være det.

Fiskeolje er et viktig supplement som har vist seg å være fordelaktig for det kardiovaskulære systemet, immunforsvaret, og dens evne til å både senke høyt kolesterol så vel som høyt blodtrykk. Det hjelper mot depresjon, øker serotonin for bedre humør, og kan stoppe herjingene til nyresykdom. Men visste du at fiskeolje også har vist seg å være gunstig for kroppsbyggingsrutinen? Det forbedrer ikke bare generell helse, men er viktig for alle som ønsker å forbrenne fett og bygge muskler.

Fiskeolje inneholder sunne byggesteiner som DHA, EPA og omega-3 fettsyrer, som alle gir uvurderlige fordeler for muskler, ledd og generell helse.

Betyr dette noe for deg som kroppsbygger? Det gjør det definitivt.

Faktisk er det flere grunner til at du bør innlemme fiskeolje i din kroppsbyggingsplan.

Er du lei av verking og smerter etter treningsøkten? Sjansen er stor for at musklene er betente og skadet på cellenivå etter overanstrengelse. En god grunn til å ta fiskeolje som en del av en komplett kroppsbyggerrutine er at fiskeolje har vist seg å redusere betennelse på grunn av sitt høye DHA-innhold. En undersøkelse utført av Harvard University viste at salpetersyre i blodkar blir utskilt av DHA, en annen ingrediens i fiskeolje. Salpetersyre, i sin tur reduserer potensialet for inflammasjon ved å hindre at hvite blodceller fester seg til blodårene, den primære årsaken for at betennelse oppstår. De flerumettede fettsyrene i fiskeolje gir også de næringsstoffene som er nødvendige for å bygge opp igjen og reparere cellemembraner.

Intens vekttrening legger mye belastning på ledd og bindevev, noe som igjen forårsaker betennelse. Fiskeolje reduserer denne betennelsen, forbedrer muskelrestitusjon og minsker skadene. Fiskeolje kan være et svært nyttig tilskudd for å redusere smerter og verk fra betennelse etter en treningsøkt. Faktisk er fiskeolje en så effektiv anti-inflammator at den også hjelper med mange inflammatoriske sykdomsprosesser slik som astma og artritt.

fiskeolje

En annen viktig grunn for å ta fiskeolje er for dens anti-inflammatoriske egenskaper, rask helbredelse og muligens mindre fravær mellom treningsøktene.

Min neste årsak siterer en studie ved Washington University School of Medicine som har funnet ut at fiskeolje faktisk er anabolsk av natur. Hva betyr det for deg, kroppsbyggeren?

I løpet av denne studien, ble grupper på 25 til 45 åringer gitt fiskeolje i doser på 4 gram per dag. Forskerne ble overrasket over å finne ut at denne studiegruppen viste en markant økning i produksjon av muskelprotein. Dette er prosessen hvor en celle kombinerer aminosyrer og bygger protein, som selvfølgelig er den primære byggesteinen i muskler. La oss ta dette en gang til da det er ganske viktig: fiskeoljen sørget for en økning i muskelproteinsyntesen. Muskelproteinsyntesen bygger protein. Protein er byggesteinen i muskler. Med andre ord, fiskeolje tilsvarer muskler.

Som en sidenotis, viste studien at det var en økning i «veiene» som faktisk kontrollerer muskelcellevekst, stoffer kjent som mTOR og p70S6K.

Så, en svært viktig grunn til å innlemme fiskeolje i din kroppsbyggerrutine er at fiskeolje øker muskelanabolisme.

En annen god grunn til å bruke fiskeolje som en del av din kroppsbyggerdiett, er at fiskeolje senker prosessen kjent som muskel-katabolisme. Ikke bare vil fiskeolje hjelpe deg i å bevare all muskelveksten du allerede har oppnådd, den hjelper deg også å bygge nytt muskelvev raskere.

Muskler er konstant i en tilstand av enten anabolisme, muskelvekst eller katabolisme, som er nedbrytning av muskelvev. Ved å ta den totale mengden av anabolisme og trekke fra den totale mengden av katabolisme, vil det gi deg netto muskelvekst. Enkelt sagt så oppnår du mest muskelvekst ved å minimere katabolisme og samtidig øke anabolisme.

Så hvordan kan litt fiskeolje gjøre en så fantastisk forskjell?

Først av alt så senker det aktivitetsnivået til den prosessen som fører til muskelsammenbrudd kjent som “ubiquitin-proteasom systemet” ved å øke inntaket av EPA som naturlig bekjemper det. Fiskeolje reduserer også Kortisol, det katabolske hormonet som er ansvarlig for å bryte ned muskelvev, å gjøre det om til energi.

Vår siste grunn til å ta fiskeolje, er for å stoppe katabolisme, eller nedbryting av musklene.

Hvor mye er nok?

Verdens helseorganisasjon sier at for en frisk voksen, er 0.3 til 0.5 gram DHA og EPA nok til å opprettholde helsen. Bodybuilding.com sier imidlertid at kroppsbyggere, på grunn av deres økte masse, trenger 1-2 gram per dag. Noen kilder anbefaler til og med nivåer opp til 4 gram per dag. Det er egentlig ikke viktigst hvor mye fiskeolje du tar; det er styrken av ditt supplement. Se etter et supplement av høyere kvalitet som tilbyr maksimale nivåer av EPA og DHA, som er de viktigste stoffene i fiskeolje for din kroppsbyggingssuksess.

Her får du et produkt som gir deg fiskeolje av høy kvalitet.

1 thought on “Er det noe “fishy” med treningsrutinen din?”

  1. Pingback: 7 øvelser som forandrer kroppen din - Megetnyttig.no

Comments are closed.