Alkohol og trening: Kan du drikke alkohol og likevel holde deg slank?

Hvordan kan du kombinere alkohol og trening?

Dette temaet synes å være et typisk dilemma jeg hører fra en rekke personer. De ønsker å bli slank, men ønsker ikke å slutte å drikke alkohol.

Nå snakker jeg ikke om et overdrevent konsum av alkohol (DET er absolutt et problem)… vi snakker her om et moderat sosialt konsum.

Selv om noen mennesker frivillig vil velge helt å fjerne alkohol fra sine liv, tror jeg fortsatt de fleste av oss kan konsumere i moderate mengder og fortsatt beholde god helse og forbli slanke. Det finnes et par triks som kan hjelpe deg med å holde kiloene borte… og du skal få høre om disse straks.

For min egen del koker det ned til å velge det jeg ønsker å være nøye med for å holde meg i topp fysisk form, og hva jeg ikke velger å være fult så streng på.

Jeg er ganske streng med  aldri å spise noe som er frityrstekt eller mat som er produsert med transfett, jeg spiser aldri hvitt brød, og drikker aldri brus eller kunstig sukrede drikkevarer av ulike slag… men jeg innrømmer at en ting jeg har valgt å ikke være streng på er drikking av alkohol.

Jeg er i begynnelsen av 30-årene nå, og jeg drikker absolutt ikke så ofte som jeg gjorde tilbake i mine sprelske år på videregående  skole (de årene var uansett fantastisk morsomme!), men jeg kommer i hvertfall til å nyte noen kalde når jeg er ute med venner, deltar på en grillfest eller et middagsselskap hvor det serveres alkohol.

slank mage
Du kan fortsatt holde deg slank om du drikker alkohol med måte.

Det handler om balanse i livet, hvor ikke alle aspekter trenger å være “perfekt ” for at du fortsatt skal få den kroppen og velværen du ønsker. Du vil ende opp som gal hvis du prøver å perfeksjonere hver lille detalj.

Selvsagt, hvis du ikke har problemer med å avstå fra alkohol og gjerne tar det valget, så vil det være til det beste for din din kropp og helse.

Likevel, for resten av oss som faktisk ønsker å delta i sosiale lag med drikking, så kommer her et par idéer som har hjulpet meg til å beholde et ensifret nivå av kroppsfett, mens jeg fortsatt drikker alkohol innimellom.

1. Helt naturlig, gir alkoholen deg ekstra tomme kalorier på de dagene du velger å drikke. Brennevin har 7 kalorier per gram, sammenlignet med 4 kalorier per gram for karbohydrater og protein, og 9 kalorier per gram for fett .

I motsetning til å fordøye karbohydrater, protein eller sunt fett fra en sunn mat kilde, gir inntak av alkohol en enorm mengde kalorier med utrolig lite næringsstoffer.

På kvelder hvor jeg vet jeg kommer til å drikke litt alkohol, hjelper det å sørge for at middagen kun er basert på protein og grønnsaker. Du kommer til å absorbere massevis av tomme kalorier fra alkoholen, så å spise en solid porsjon appetittvekkende proteiner sammen med næringsrike grønnsaker, vil bidra til å kontrollere ditt inntak og gi kroppen din de næringsstoffene den trenger.

Men, det viktigste av alt, det er rett og slett ikke rom for en stor mengde karbohydrat-rik mat hvis du også skal drikke alkohol. Karbohydrater + alkohol er en sikker oppskrift for å utvikle en solid ølmage! Forsøk å gjøre kveldsmåltidet til et noenlunde lavkarbomåltid for å spare deg fra ytterligere tomme kalorier.

2. Hvis du skal drikke øl, er det mye bedre å velge en eller to mørke øl i steden for fem eller seks lyse øl. Riktignok, mørkt øl har flere kalorier enn lyts øl, men mørkt øl har også flere B-vitaminer og antioksidanter enn lyst øl, noe som gir deg enda mer næring fra det mørke ølet. Så lenge du holder deg til maks en eller to mørke øl, kan du fortsatt holde deg innenfor 150-300 kalorier.

Uansett tar det vanligvis lengre tid å drikke en stor mørk øl sammenlignet med en vassen lysere ølsort.

høy intensitetstrening
Trening med høy intensitet kan av og til være lurt.

3. Prøv å utføre en treningsøkt med en aktivitet som har høy intensitet for hele kroppen før du skal drikke på kvelden. Så har du i det minste giret opp stoffskiftet så din kropp forbrenner kalorier litt raskere.

Å forsøke å komme i gang med en eller annen form for trening tidlig på morgenen etter en kveld på byen kan også hjelpe til med å få kroppen tilbake til i riktig helsetilstand. Dette vil sannsynligvis ikke være av de bedre treningsøktene i forhold til energi, men det kan hjelpe å få kroppen i bevegelse og svette litt, for deretter å oppnå en bedre kroppslig balanse.

4. Unngå den sene nattmaten etter en kveld med drikking. Det er her de fleste mennesker gjør størst skade på sine midjer.

Som et alternativ må du sørge for å ha noen magre proteiner og grønnsaker lett tilgjengelig i hjemmet (eksempelvis noen ferdigstekte kyllingbryst, kjøtt fra gress-etere, eller til og med tunfisk og noe grønnsak-snacks), så du enkelt kan tilfredsstille din lyst på nattmat med magre proteiner i stedet for karbohydrater. Grønnsaker og protein er nøkkelen her.
Det verste for kroppen din er å hive innpå med pizza, iskrem og annen høykarbo søppelmat etter en kveld ute med drikking.

vin
Rødvin er et godt valg om du skal drikke alkohol.

5. Vin er en av de “sunnere” alkoholvalgene. Om du er nødt til å drikke noe leskende, kan du fint velge vin, slik at du får en virkelig god dose av antioksidanter med på kjøpet. Rødvin er mest anerkjent for sine antioksidanter, men hvite viner inneholder også noen antioksidanter. Hvite viner har bare ikke så høyt antioksidantnivå i forhold til de røde vinene.

Ikke minst, hvis du kan få litt resveratrol fra druevinen samtidig som du nyter et hyggelig selskap, hvorfor ikke?

Som jeg har nevnt tidligere, å drikke alkohol setter en ting til på listen over saker du må jobbe mot for å få kroppen du ønsker.

Avhold vil alltid være det optimale valget, MEN vi må også være realistiske da vi vet at sosialt konsum er noe som folk flest ikke er forberedt på å kutte ut.