9 matvarer som bekjemper kreft

Rundt 35% av krefttilfellene er relatert til mat og kostholdet ditt. For å hjelpe kroppen til å bekjempe kreft, så bør du spise mat som inneholder antikreft-stoffer og som er proppfulle av vitaminer og mineraler.

Rekkefølgen under er tilfeldig.

1. Grapefrukt

Vitamin C, en antioksidant som man kan finne i flere ulike frukter og grønnsaker. Et godt eksempel er sitrusfrukter, og da spesielt grapefrukt. Denne antioksidanten kan hindre kreftceller i å vokse og formere seg. Kosthold som er rik på C-vitamin har vist seg å være heldig i forhold til kreft i mage, tykktarm, spiserør, blære, bryst og livmorhals. Disse positive virkningene er linket til kosthold full av C-vitamin, og ikke tilskudd av vitamin C. Sørg for å få i deg masse frukter og grønnsaker hver dag. Kroppen vil takke deg.

2. Mandel- og peanøttsmør

Noen studier viser at et kosthold som er rikt på E-vitamin kan redusere sjansen for å utvikle kreft i bl.a mage, tykktarm, lunger og lever. Fordelene er størst om du spiser mat som f.eks mandler, peanøtter og solsikkefrø enn om du tar tilskudd av vitamin E.

3. Bær

Av alt som er studert innenfor kreft og mat, så er bær noe av det som skiller seg mest ut på en positiv måte. Hvert år, lærer vi mer og mer av hvordan bær kan være med på å holde oss frisk. Bringebær, blåbær og tranebær viser spesielt godt en sammenheng mellom inntak og redusert sjanse for å utvikle kreft. Neste gang du vil ha noe godt, så dropp kjeksen og isen, og ta heller fram en pose med ferske bær.

4. Søtpotet

Betakaroten har de fleste hørt om. Dette er en meget kraftig antioksidant og dette er det mye av i søtpotet. Studier viser at personer som har et kosthold rikt på betakaroten (f.eks fra søtpotet, gulrot og en del grønne grønnsaker) har redusert sjanse for å utvikle kreft i bl.a lunge, tykktarm og mage. En annen studie viste at de som spiser mye betakaroten, folat, vitamin C og fiber (søtpotet er et godt valg) så ville det redusere sjansen for å utvikle brystkreft hos kvinner.

5. Laks (ikke oppdrett, men vill)

Lave nivåer av vitamin D har blitt linket til ulike typer kreft, bl.a i tykktarm og bryst. Spiser du mye laks eller ørret som er fanget utenfor oppdrettsanlegg, så inneholder disse masse D-vitamin. Du kan også ta et tilskudd av fermentert fiskeolje, som inneholder både A- og D-vitamin. Her kan du lese mer om fermentert fiskeolje

Atlantic salmon. Salmo salar.

6. Linfrø

Omega-3 kan hemme spredning av kreftceller som gjør det vanskelig for kroppen å utvikle svulster. Omega-3 kan også redusere betennelser i kroppen, som igjen kan bety redusert sjanse for cellemutasjoner. Selv om omega-3 kanskje ikke direkte vil hindre utvikling av kreft, så vil det hjelpe kroppen til å holde seg frisk og sterk. Linfrøolje er en ypperlig kilde til omega-3. Det samme gjelder fet fisk. Skal du spise linfrø, bør du knuse de godt på forhånd slik at kroppen klarer å ta de opp og bruke de til noe nyttig.

7. Gurkemeie

Gurkemeie er et krydder som du også finner i karri. Kurkumin, som er hovedingrediensen i gurkemeie, fungerer både som betennelsesdempende for kroppen og som en antioksidant. Dette stoffet kan hjelpe til med å bekjempe kreft. I studier har det vist seg at kurkumin kan redusere sjansen for å utvikle kreft i bl.a bryst, tykktarm, mage, lever og lunger. Bruk gurkemeie på ris, kylling, egg osv. Det smaker godt, og fungerer på veldig mye. Ønsker du gulfarge på maten, så er gurkemeie en sikker vinner.

8. Te

Te inneholder et stoff som kalles katekin. Dette stoffet kan redusere sjansen for at kroppen danner flere kreftceller og det kan hindre mutasjoner hos celler. I Japan, hvor det er vanlig å drikke grønn te, har forskere sett en sammenheng mellom stort inntak og redusert sjanse for å utvikle kreft i mage hos kvinner. I Kina, har studier vist at inntak av grønn te reduserer sjansen for å utvikle kreft i bl.a bukspyttkjertelen. Personer som drikker te relativt ofte, har også en redusert sjanse for å utvikle kreft i bl.a tykktarm, bryst, eggstokk, prostata og lunger. Alle typer te – grønn, svart, hvit – har vist seg å ha beskyttende effekt i forhold til ulike typer kreft.

9. Brokkoli

Grønnsaker som brokkoli, blomkål og kål inneholder store mengder stoffer som er heldig i forhold til utvikling av kreft. Ha som vane at du bruker minst én av disse grønnsakene hver dag på tallerkenen.

Som du kanskje skjønner, så er mat den beste medisinen du kan ta. Riktig mat, vel og merke.